DREAMS

Kreativ lösning för at integrera Dreams webbaserade utbildningskurser

in i deras mobila app.

ÖVERBLICK

Dreams är en tjänst som får användare att spara pengar till sina drömmar med hjälp av triggers som får sparandet att kännas roligt och smidigt.


De ville att vi skulle skapa en kreativ lösning för at integrera deras webbaserade utbildningskurser in i deras mobila app.

ROLL

UX-Designer

User Tester

Prototyper

VERKTYG

Miro

Figma

Teams

Discord

PROJEKTGRUPP

Lovisa Theolin Janmark

Sandra Sande

Amanda Wahlén

Love Lindqvist

Douglas Lidman

Felicia Rosenqvist

PERIOD

Mars 2021

RESEARCH

Vi började med att gå deras kurser online för att se utbildningsmaterialet. Sedan gick vi vidare med en konkurrentanalys och en enkätundersökning för att få en förståelse kring hur folk sparar pengar och om de kände till Dreams appen.

KONCEPTSKISSER

Därefter skapade vi en skräddarsydd sprint utifrån vår research och användardata som vi fått in. Vi hade intervjuer, skapade skisser, och gjorde prototyper som vi sedan hade användartester på.

PROTOTYP

Vi gjorde ett medvetet val tidigt i projektet att bara arbeta med low-fi prototyper under hela arbetets gång för att vara säkra på att testpersonerna gav oss feedback på konceptet och funktioner istället för hur prototypen såg ut grafiskt.

RESULTAT

Vi ville hitta en lösning där vi kunde öka användarnas självkänsla kring besparingar, aktier och fonder och samtidigt få dem att stanna i Dreams. För att lösa det problemet behövde vi förstå den potentiella användaren och de befintliga Dreams-användarna och utveckla något från tråkigt och svårt som att spara till något roligt och enkelt.


Vi skapade en gamifierad lösning där användarna får ta del av olika utmanande steg i olika faser i akademin, vilket motiverar användarna genom att få olika typer av rewards. Våra insikter blev att lösningen var ett bra sätt att motivera användarna till att använda tjänsten aktivt.