För mig var det här ett tillfälle att utveckla mig mer inom UI-design och gjorde därmed inte alla steg i designprocessen som UX-designer i det här projektet.
Jag tog fram en konkurrensanalys, användarresa, wireframe och ett designförslag som enligt mig var första steget för att förbättra onboardingen för användaren.
UX-Designer
UI-Designer
Figma
Figjam
November - December 2023
Sphinxly AB
Jag tog fram en konkurrensanalys på fem konkurrenter som jag analyserade utifrån deras individuella styrkor, svagheter och unikheter.
När jag hade valt mina konkurrenter screenshotade jag deras startsidor och gick igenom var och en och skrev anteckningar. Jag analyserade deras styrkor, svagheter och unikheter utifrån ux, ui och text/copy.
Min sammanfattning av konkurrenterna:
Jag tog fram en användarresa där målgruppen jag utgick ifrån var hemside-ägaren och vad en hemside-ägare skulle leta efter och vilket innehåll som skulle vara av värde.
När jag tog fram Wireframes ville jag ha med liknande avsnitt som hos konkurrenterna men även avsnitt som kom fram vid framtagningen av användarresan. Det gav mig ett bra utgångsläge att börja jobba med strukturen.
Det här var avsnitt jag ville ha med på sidan:
Jag ville skapa en mjukare känsla mellan och i avsnitten jämfört med wireframen och det gjorde jag genom att jobba med bakgrundsfärger och gradienter. Jag jobbade i sidled för att skapa bredd och lager på lager för att skapa djup.
Efter en del iterationer av wireframen landade designförslaget i det här (Se även bild):
Om jag hade jobbat vidare med det här projektet hade jag bett om en djupare genomgång av briefen och efter det intervjuat målgruppen developer som har mer kunskap inom kodning.
Sedan hade jag itererat min prototyp och gjort användartester på den.
Det jag har lärt mig är att det är lätt att leta inspiration till ui-design men det är svårt att designa utan tillräckligt med underlag från målgruppen.
Jag valde att utgå ifrån målgruppen hemsida-ägare på grund av begränsad tid till research. Det gjorde att designförslaget kanske inte blev vad projektägaren förväntade sig. Det hade behövts mer kommunikation, tydligare brief och framför allt mer tid. Men utifrån det jag hade och det jag levererade är jag ändå nöjd med resultatet.
Copyright © All Rights Reserved