ORGANISATION (Internship)

Förbättra användarvänligheten och tillgängligheten på befintliga hemsidan.

ÖVERBLICK

Jag fick i uppdrag att undersöka hur känd en viss organisationen är. Förbättra användarvänligheten och tillgängligheten på befintliga hemsidan.


Jag gjorde en enkätundersökning, wireframe och tillgänglighets-research.

ROLL

UX-Designer

UX-Researcher

VERKTYG

Figma

Google Docs

PERIOD

September - Oktober 2023

FÖRETAG

Sphinxly AB

RESEARCH

Enkätundersökning

Syftet med enkätundersökningen var att få reda på om folk känner till organisationen och vad de tycker om den nya hemsidan.


Jag blandade frågor som både handlade om kundnöjdhet och feedback på hemsidan, detta blev kanske lite spretigt men gav ändå värdefulla insikter.


Målet med enkäten var att få insikter om det var något som många reagerade på vid första anblick av tjänsten och hemsidan.


Här är de frågor jag hade med i enkäten:


  1. Känner du till tjänsten?
  2. Om ja, har du använt tjänsten?
  3. Hur nöjd eller missnöjd är du med möjligheten att kunna använda tjänsten?
  4. Kan du beskriva vad du tänker när du tittar på bilden nedan?
  5. Tog det mer eller mindre tid för dig att hitta det du letade efter på hemsidan?
  6. Hur visuellt tilltalande är hemsidan enligt dig? Beskriv gärna!
  7. Vilka av följande ord skulle du använda för att beskriva tjänsten? Välj de du tycker stämmer.
  8. Hur lätt är det att förstå informationen på hemsidan?
  9. Hur skulle du beskriva hemsidans tillgänglighet?
  10. Hur mycket litar du på informationen på hemsidan?
  11. Skulle du rekommendera hemsidan till din familj, vänner eller kollegor?
  12. Har du några andra förbättringsförslag, kommentarer eller funderingar om tjänsten?

Tillgänglighet

Uppdraget ändrades från att fokusera på att nå ut till unga till att fokusera mer på tillgängligheten för en större målgrupp.


Jag researchade kring färgblindhet, färgkombinationer, lättlästa typsnitt och hur skärmläsare används.

KONCEPTSKISSER

Jag tog fram en wireframe på startsidan för att förtydliga den förbättrade användarvänligheten. Jag fokuserade även på att förbättra textinnehållet och göra det mer användarvänligt.

RESULTAT

Då webbyrån har kundklausuler att följa gentemot kund kan jag inte lägga ut några kundspecifika bilder här i portfolion men jag kan visa vid en eventuell intervju.

Förbättringsförlag

Wireframe startsidan och ux-writing


Tydligare syfte och mål

Det fanns en förvirring om organisationen vid första anblick och det väckte frågor hos de som svarade på enkäten, som ”Vill de tillhandahålla tjänsten eller bygga upp ett stort register?” och ”Varför är det gratis och vad finns det för hållhake?”.


Illustrationens budskap

Det kom upp en del synpunkter angående illustrationen på hemsidan. Det efterfrågades fler illustrationer med olika typer av representation av personer.


Färgval

Färgerna på hemsidan väckte en del synpunkter. De tog över uppmärksamheten från innehållet på hemsidan.

TA VIDARE

Nästa steg jag skulle ta är att göra vidare tester mer riktat till en viss målgrupp med fokus på tillgänglighet.


Efter testerna skulle jag arbeta om färgval på hela hemsidan utifrån WCAG. Många personer med färgblindhet har svårt att särskilja grön, röd och brun och vissa användare kan inte uppfatta färgskillnader, till exempel på grund av att de använder en monokrom skärm eller skärmläsare.


När det gäller texten på hemsidan skulle jag förenkla språket och göra det mer användarvänligt och lättläst.


Illustrationer med bredare representation av människor och skapa mera interaktiva illustrationer är något jag även skulle ta fram.

LÄRT MIG

Det var svårt att få grepp om det här projektet på grund av att jag hade väldigt lite information från kund och det var svårt att välja ett fokusområde att jobba med. Det var helt enkelt för många frågetecken för mig att få besvarade vilket gjorde att jag höll mig till enkätundersökningen och endast tog fram en konceptskiss i form av en wireframe med fokus på tydlighet.