KLINIK (Internship)

Analys av ny hemsida utifrån användarupplevelsen

ÖVERBLICK

Jag fick i uppdrag att göra en analys av en kliniks befintliga sida för att se hur användare uppfattar hemsidan.


Utifrån resultaten av konkurrensanalysen och användartesten skapade jag empatikartor och kundresor som underlag till nya designförslag.


Jag tog fram förbättringsförslag på startsidan, prissidan och en behandlingssida.

ROLL

UX-Designer

User Tester

Prototyper

VERKTYG

Figma

PERIOD

Augusti - September 2023

FÖRETAG

Sphinxly AB

RESEARCH

Konkurrensanalys

Konkurrensanalyserna jag tog fram bestod av 4 primära konkurrenter som jag analyserade utifrån deras individuella styrkor, svagheter och unikheter.


Vid sökning av konkurrenter tog jag hjälp av SEO för en sökordskorsning med konkurrenter för att jämföra med min manuella sökning.


När jag valt mina konkurrenter screenshotade jag deras hemsidor och gick igenom var och en och skrev anteckningar. Jag analyserade deras styrkor, svagheter och unikheter utifrån ux, ui och text/copy. 


Ux - Är det en tydlig struktur, förstår man flödet och vart man vill att kunden ska ta vägen? Behöver man tänka för att förstå som användare?

UI - stämmer bilderna överens med innehållet? Hur ser det ut med färgval och animationer?

Textinnehåll - Vad använder de för ordval? Vilka ord förstärker de? 


Sedan analyserade jag helhetsintrycket - Vilken historia vill de berätta? Vilket värde tillför de till sina kunder? Vilket är företagets uppdrag?


Sedan sammanställde jag alla styrkor, svagheter och unikheter för sig på vardera konkurrent och lade in sammanställningen i en presentation.

Jag sammanställde även insikter från alla konkurrenter och förbättringar man skulle kunna göra, innan jag började skissa design.


Användartest

Jag användartestade befintliga hemsidan på fem testpersoner, tre kvinnor och två män i åldrar 35-70 år, där alla hade synfel och där hälften uttryckt önskan att göra ingrepp.


Två personer träffade jag fysiskt och satt bredvid när de gjorde användartestet och tre personer gjorde användartestet digitalt med kamera på med delning av skärm. Jag gav dem ett scenario att utgå ifrån och fem uppgifter att testa. Det gav mig insikter som jag kunde skissa upp mitt förbättringsförslag utifrån.

Empatikartor

Jag tog fram empatikartor på varje användartest för att kunna sortera utifrån kategorierna - säger, tänker, gör och känner. Det gav en överskådlig bild av testpersonen och det gjorde det lättare att få fram gain och pain points.

Kundresor

Utifrån empatikartorna tog jag fram förenklade kundresor på varje testperson utifrån deras önskningar och behov.

KONCEPTSKISSER

Jag valde att INTE ta fram konceptskisser eller wireframes då jag hade en tydlig bild av vad jag skulle förändra i designen utifrån användartesten. Syftet var att visa mina förbättringsförslag internt med den befintliga grafiska profilen.

RESULTAT

Då webbyrån har kundklausuler att följa gentemot kund kan jag inte lägga ut några kundspecifika bilder här i portfolion men jag kan visa vid en eventuell intervju.


Här nedan kommer en beskrivning av de förbättringar jag tog fram.


Förbättringsförslag

Gjorde förbättringsförslag på startsidan, prissidan och en behandlingssida av den befintliga hemsidan då det var det som testpersonerna hade mest kommentarer kring.


Förenkla språket

Förkortningar och svåra ord var något som alla testpersoner reagerade negativt på. Jag förenklade språket utifrån användarens perspektiv.


Bygga ut guiden

Steg-för-steg guiden fick väldigt mycket positiv feedback och det var något jag lyfte ännu mer genom att göra den klickbar, lägga till mer steg, anpassa till de olika behandlingarna och lägga tidigare på sidan.


Kalkylator vid delbetalning eller på prissidan

Många kommenterade möjligheten att se sin månadskostnad, kunna räkna ut delbetalning och räntan. Jag förenklade detta genom att lägga en kalkylator som räknar fram förslag på månadskostnad på prissidan.


Boka undersökning med få steg

Målet med sidan är att få folk att boka gratis förundersökning och borde ske så enkelt som möjligt utan att behöva ta sig igenom massa information och val. Även för att kunna nå ut till så stor målgrupp som möjligt som har olika förutsättningar med hjälp av olika kanaler. Tex boka med bankid, boka med mobilnr, kunna ringa eller maila.


Lyfta fram positiva effekter av behandling

Jag lyfte fram positiva effekter utifrån kundens perspektiv vid beskrivning av behandlingarna. Problem som försvinner, pengar man sparar, trygghet genom beskrivning av tillvägagångssätt.


Maskinavsnitt under behandling med kundfokus

Maskin-avsnittet ville jag lyfta in mer under behandlingarna med tex videomaterial och med förenklad text så att kund förstår hur maskinen fungerar och hur den kommer användas på kund.

TA VIDARE

Om jag hade jobbat vidare med projektet hade jag gjort en prototyp av förbättringarna och anordnat en till omgång av användartest för att få mina förbättringar validerade.


Det här kan öka klinikens konkurrenskraft och göra att de sticker ut inom branschen. Vissa av de här delarna finns redan hos konkurrenterna men inte så pass definierade eller tilltalande som de skulle kunna bli.

LÄRT MIG

Jag har lärt mig att det är otroligt värdefullt med input ifrån användartest och att det kan variera mycket beroende på ålder på målgrupp. Om man har en bred målgrupp behöver även hemsidan vara anpassad för det.