WATCHIT GOLF

SWING SPEED RADAR

Utveckla och förbättra onboarding för Watchit Golfs App

ÖVERBLICK

Vi fick i uppdrag att utveckla Watchit Golfs app Swing Speed Radar med fokus på första gången användandet, själva onboarding-processen.


Vi tog fram konceptet under en fyra dagars sprint design vecka.

ROLLER

UX-Designer

User tester

VERKTYG

Miro

Adobe XD

Teams

Slack

PROJEKTGRUPP

Lovisa Theolin Janmark

Lillie-Banou Zamayeri

Madelein Mustonen Carlsson

Pontus Oscarsson

William Wernermar

PERIOD

December 2020 - Januari 2021

RESEARCH

Vi började med att ha en expertintervju med kunden där det ställdes allmänna golfrelaterade frågor om den befintliga applikationen, kundresan och önskemål.

Samtidigt skrev vi upp HKV (Hur kan vi-frågor) parallellt med expertintervjun.


Användarkartan ritades upp för att ringa in fokusområden och de viktiga momenten.
HKV-frågorna lades in vid de moment där de behövde besvaras och angripas.


Alla i gruppen brainstormade exempel på inspiration från omvärlden som skulle kunna vara användbart i projektet. I gruppens fall blev det bland annat mobilspel, körkortsteoriappar, andra golfappar, träningsappar m.m.

SKISS & STORYBOARD

Alla ritade upp konceptskisser som vi sedan röstade på. Konceptet som fick flest röster var "Audio Amigo" som gick ut på att få instruktioner via ljud när man slår sina första golfswingar.


Vi tog fram ett gemensamt användartestflöde som sedan låg till grund för storyboarden.

PROTOTYP

Vi byggde upp en klickbar prototyp under den tredje dagen av design sprinten. Programmet som användes var Adobe XD för att skapa en del av en upplevelse på en smart watch. Parallellt med design av bilder, flöden, texter och ljud förbereddes användartester och rekryterande av användare. Flödena utgick ifrån storyboarden.

RESULTAT

Under användartestet var testpersonerna  i helhet positiva till appen och intresserade av att testa den på golfbanan.


Den största kritiken handlade om att det inte fanns text till ljudinstruktionerna. Testpersonerna påpekade även att tiden att slå var för kort.

Många tyckte att röstguiden var behaglig, dock kom oro för att ljudet inte fanns med text, främst för att man kan missa vad som sägs och behöver gå tillbaka för att höra instruktionerna igen.


Personerna som spelade golf mycket kommenterade också att det kan vara störande med ljud på golfbanan då det kan störa andra, de ville ha valet att kunna läsa instruktionerna utan ljud eller koppla ljudet till mobil istället för att kunna koppla in hörlurar.


Sammanfattningsvis, i överlag så fick Audios Amigo en positiv respons. De delar som togs fram och testades i prototypen känns lovande och kan utvecklas vidare till framtiden.