Jag fick i uppdrag att ta fram research till UI-designer för att förbättra användarvänligheten för målgruppen kultursamordnare, lärare och pedagoger.
UX-Designer
UX-Researcher
Figjam
Lovisa Theolin Janmark Intern
Jenny Berg UX Lead Sphinxly
Oktober - November 2023
Sphinxly AB
Jag tog fram en konkurrensanalys på åtta konkurrenter som jag analyserade utifrån deras individuella styrkor, svagheter och unikheter.
När jag hade valt mina konkurrenter screenshotade jag deras hemsidor och gick igenom var och en. Jag analyserade deras styrkor, svagheter och unikheter utifrån ux, ui och text/copy.
Informella intervjuer gjorde jag på tre personer, en rektor, en kultursamordnare och en lärare för elever med speciella behov.
Jag tog fram åtta frågor som jag ställde till alla tre personerna.
Hur länge har du jobbat som xxx?
När brukar du vilja boka teaterföreställningar?
Hur hittar du föreställningar?
Hur brukar du gå tillväga när du ska boka en föreställning?
Vad är det första du letar efter på en teaterföreställnings hemsida?
Vad för typ av information behöver du om föreställningen?
Vad brukar vara svårt att hitta?
Något du tycker saknas?
Det här är de insikter jag fick fram utav intervjuerna.
Jag brainstormade bilder för att ge UI-designern inspiration till sitt arbete men också för att inspireras och influeras själv inför framtagandet av användarresor och storyboards.
Sådant jag sökte på:
Användarresor är ett bra verktyg för att beskriva hur en specifik målgrupp interagerar med en produkt eller tjänst och en förståelse för hela användarupplevelsen. Det ger mig en bra grund till storyboards och konceptskisser.
I detta projekt valde jag att ta fram tre användarresor, en för kultursamordnare, lärare och rektorer och en för chefer och en för privatpersoner. Varför jag hade med fler målgrupper var för att det kunde gynna kunden att även utgå ifrån chefer då det oftast är de som gör själva bokningarna enligt vad som kom fram under intervjuerna men också att även rikta sig till privatpersoner med barn som vill kunna se eller boka en teaterföreställning.
De rosa lapparna är alla interaktioner användaren har med hemsidan och de gula lapparna är HKV-frågor kopplade till den specifika del av användarresan och interaktionen.
Storyboards handlar om att berätta en historia för att fånga uppmärksamhet, skapa tydlighet och inspirera till skapande. En storyboard kommunicerar en historia genom, i det här fallet, åtta bildsekvenser kronologiskt utifrån historians viktigaste händelser.
Jag utgick ifrån all den research jag fått fram under projektets gång och valde att göra två storyboards, en utifrån en kultursamordnare och en utifrån en förskolelärare. Jag gjorde ett medvetet val att hålla dem enkla med skissade bilder för att hålla kvar fokuset vid innehållet och inte vid design och utseende.
Varje storyboard hade en persona, ett scenario och åtta bildsekvenser kompletterade med beskrivande text. Jag hade även med emojis på den ena storyboarden för att få fram känsloresan för personan i vardera bildsekvens.
När jag var klar med all research gick jag igenom det med UI-designer Jenny Berg och beskrev insikter, vad jag fått fram och hur jag har tänkt med researchen.
Intervjuer
Intervjuerna gav intressanta insikter som troligtvis inte hade kommit fram förrän vid användartest annars. Det är det som är de stora fördelarna med att stämma av med målgruppen innan man kör igång med projektet.
Insikter från intervjuerna:
Användarresorna
Få fram ett tydligt flöde som stämde överens med kundens förväntningar och målgruppens önskemål genom att göra det överskådligt med åldrar och årskurser, ha med kalendarium, kunna dela föreställning digitalt, ladda ned dokument, förmedla föreställningarnas teman och särskilja utbud vuxna och barn.
Storyboards
Storyboards gav en visuell bild av användarresorna som kunde ge en bättre förståelse för UI-designern när hon designade hemsidan hur jag som UX-designer tänkte.
Användartesta den nya hemsidan på de tre målgrupperna för att iterera vidare på användarvänligheten.
Fördelarna med att jobba tillsammans med en duktig UI-designer som vill och kan använda sig av den research jag tog fram.
Lustfyllt projekt med mycket lekfullhet och tydlighet från kund.
Copyright © All Rights Reserved